آبگرمکن گازی چیست و چگونه کار می کند؟
نوشته شده توسط : mahsa

آبگرمکن گازی چیست و چگونه کار می کند؟ یکی از سیستم های گرمایشی که در گذشته در بسیاری از خانه ها وجود داشت، آبگرمکن گازی بود. همانطور که از نام این آبگرمکن ها پیداست منبع سوخت آنها گاز یا گازوئیل است. این نوع آبگرمکن ها در دو نوع زمینی و دیواری ساخته می شوند. آبگرمکن های دیواری بدون مخزن هستند و بنابراین فضای کمتری را در خانه اشغال می کنند. بنابراین بهترین گزینه برای استفاده در آپارتمان ها هستند. به آبگرمکن های دیواری آبگرمکن های فوری نیز می گویند. به این ترتیب پس از بازکردن شیر آب، بلافاصله آب گرم از طریق خط لوله در اختیار شما قرار می گیرد.

 

انواع آبگرمکن گازی

آبگرمکن دیواری:

آبگرمکن های دیواری یکی از رایج ترین انواع آبگرمکن هایی هستند که مخزن ندارند. در این نوع آبگرمکن ها پس از بازکردن شیر آب، بلافاصله آب گرم می شود که یکی از پر رنگ ترین مزیت های این نوع آبگرمکن است. البته باید گفت که هزینه خرید و نصب این آبگرمکن به دلیل داشتن مزایای بیشتر بیشتر است.

 

آبگرمکن ایستاده:

آبگرمکن های ایستاده دارای مخزن هستند و حدود 20 تا 80 گالن آب در داخل آن ذخیره می کنند. این نوع آبگرمکن نسبت به آبگرمکن دیواری به زمان بیشتری برای گرم کردن آب نیاز دارد.

 

 

 

آبگرمکن گازی از چه اجزایی تشکیل شده است؟

همانطور که قبلا اشاره کردیم، آبگرمکن گازی به دو صورت دیواری و زمینی وجود دارد و از اجزای مختلفی تشکیل شده است. در ادامه به بررسی اجزای آن می پردازیم.

 

مبدل حرارتی

تیغه یا پره های آلومینیومی

مشعل

الکترود جرقه

درپوش تنظیم

مبدل اصلی

تیغه ها یا باله های آلومینیومی:

این پره ها به صورت شبکه ای در آبگرمکن گازی هستند که لوله های مسی از آن عبور می کنند. این پره ها وظیفه تبادل حرارت شعله با آب داخل لوله های مسی را بر عهده دارند.

 

مبدل حرارتی:

مبدل حرارتی یکی از قطعات آبگرمکن گازی است و این قسمت از ورق های آلومینیومی ساخته شده است. لوله های مسی به صورت کویل در اطراف این مبدل حرارتی تعبیه شده است.

 

مشعل:

شعله آبگرمکن در داخل مشعل تولید می شود که به طور کلی شامل 14 تا 18 نازل می باشد.

 

درپوش تنظیم:

این قطعه در قسمت آبگرمکن بالارتی قرار گرفت که محصولات احتراق را از آبگرمکن خارج کرده و به دودکش منتقل می کند. برای عملکرد بهتر، کلاهک تنظیم باید دارای دودکش استاندارد و کمترین پیچش باشد.

 

الکترود جرقه:

الکترود جرقه 220 ولت را به 12000 ولت تبدیل می کند که باعث ایجاد جرقه در سر الکترود می شود.

 

مبدل اصلی:

کار اصلی مبدل انتقال حرارت از شعله به آب است.

 

 

 

آبگرمکن چگونه کار می کند؟

عملکرد آبگرمکن این است که آب سرد از طریق لوله ای که برای تامین آب سرد استفاده می شود وارد مخزن می شود تا جریان ثابت آب سرد به مخزن ایجاد شود. آب سرد متراکم شده در پایین مخزن توسط یک مشعل گازی در پایین مخزن آب بندی شده گرم می شود. همزمان با گرم شدن آب، آب به سمت بالا حرکت کرده و از طریق لوله تخلیه آب گرم تخلیه می شود. لوله تخلیه آب گرم بسیار کوتاهتر از لوله غوطه وری است. دلیل آن این است که هدف از قیف کردن، گرمترین آبی است که در بالای مخزن است.

 

به طور کلی آبگرمکن از دو نوع ایستاده و دیواری تشکیل شده و منبع سوخت آن گاز یا گازوئیل می باشد. این آبگرمکن ها از دو نوع مخزن دار و بدون مخزن تشکیل شده اند و استفاده از آنها در بین مردم بسیار رایج است.

 

برای اطلاع از آبگرمکن گازی با کارشناسات هوایش تماس بگیرید

 




:: بازدید از این مطلب : 40
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 25 دی 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: